‫ اخبار

عباس زارعی هنزکی: مرکز نوآوری رسانه همشهری حرکت به سمت رشد و اثرگذاری در حوزه رسانه و زنده نگهداشتن اقتصاد اخبار

ارک علم و فناوری دانشگاه تهران، وبینار “معرفی مرکز نوآوری رسانه همشهری” را با حضور حضور دکتر عباس زارعی هنزکی رییس پارک علم وفناوری دانشگاه تهران، دکتر ابوالحسن ریاضی مدیر عامل روزنامه همشهری، مهندس ابوالفضل غلامرضایی معاون دیجیتال روزنامه همشهری، میثم یوسفی معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در یازدهم آبان برگزار کرد.

در ابتدای وبینار دکتر عباس زارعی هنزکی رئیس پارک علم وفناوری دانشگاه تهران ضمن اشاره به اولین مرکز نوآوری رسانه کشور که در شبکه دقیق و وسیع نوآوری دانشگاه تهران قرار دارد، گفت: ” پارک علم وفناوری دانشگاه تهران با سابقه نزدیک به بیست سال فعالیت ، به یک پارک در سطح جهانی تبدیل شده است و آنچه را که ایجاد می‌کند در دنیا به فروش می‌رساند”. وی در ادامه افزود: “پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، زنجیره ارزشی خود را براساس ایده‌ تا بازار و مطابق با قاعده این موضوع در پارک‌ها پیش می برد” .
ایشان در ادامه با ارائه شرحی از مارپیچ 5 گانه توسعه یعنی صنعت، دانشگاه،دولت، رسانه و جامعه بیان کرد: “در عصری که رشد و توسعه شتاب گرفته است و اقتصاد تحت فشار قرار دارد ما به رسانه پناه می بریم تا بتوانیم به حیات ادامه دهیم. “
دکتر زارعی با بیان اینکه دانشگاه تهران، یک دانشگاه جامع است و تمام نظم و انتظام حوزه آموزش و پژوهش را پوشش می‌دهد، افزود: ” در حین اجرای آموزش و پژوهش، مباحث نوآوری و اختراعات نیز مطرح می‌شوند، که تبدیل این موارد به فناوری، وظیفه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است.”
ایشان با اشاره به گستردگی و پراکندگی دانشگاه تهران به این نکته پرداخت که در راستای پیاده سازی اصل اول انقلاب صنعتی چهارم یعنی اصل ادغام، شبکه فناوری دانشگاه تهران طراحی و اجرا شده است تا تمام اجزا در یک شبکه سازمان دهی شوند و خدمت‌رسانی از این طریق صورت گیرد.

دکتر عباس زارعی در بخشی از سخنان خود با اشاره به “شهر دانش ” که یکی از برنامه‌های استراتژیک دانشگاه تهران است، ادامه داد: “شهر دانش؛ یک مرکز و یک منطقه نوآوری است که جمع کننده تمام عناصر لازم توسعه است. از جمله این عناصر می‌توان به صنایع مختلف اشاره کرد و یکی از این صنایع، رسانه است. حضور همشهری در شهر دانش یعنی حضور صنعت روزنامه، صنعت چاپ، صنعت اطلاع رسانی. به طور کلی می‌توان گفت مفهوم رسانه که در ماهیت همشهری نهفته است در این بخش حضور می‌یابد.

ایشان با پرداختن به مفهوم اقتصاد اخبار ادامه داد: ” امیدواریم جوانه مرکز نوآوری رسانه علاوه بر دستیابی به رشد و اثرگذاری به عنوان یک رسانه ملی، به بخشی از دنیای اقتصاد نیز کمک کند.”

دکتر زارعی با نگاهی به حوزه تحول دیجیتال افزود: ” از سال 2008 مفهوم تحول دیجیتال در حوزه رسانه به صورت زبانی و در قالب کلمات و نوشته‌ها مطرح شد و از سال 2012 این مفهوم دارای اسلوب و پروتکل شد. به گونه‌ای که روزنامه‌ها و رسانه‌ها را تحت شعاع قرار داد”. وی گفت: ” این مسائل و پروژه‌های بزرگ مولتی مدیا مانند پروژه newspaper next و… روزنامه‌ها را به سمت و سوی جدیدی سوق داد. “
ایشان در انتهای سخنرانی خود با پرداختن به عناصر موثر در تحول دیجیتال مانند ادغام، بیگ دیتا، مجازی شدن، بهره گیری از فضای ابری، امنیت فضای مجازی و…. بیان کرد: ” در مرکز نوآوری رسانه به پیاده سازی صحیح این عناصر در حوزه رسانه می‌پردازیم .”

دکتر ریاضی؛ مدیر عامل روزنامه همشهری با بیان اینکه روزنامه همشهری در حال حاضر بزرگترین موسسه رسانه مکتوب کشور است گفت:” اولین بنگاه رسانه ای در کشور با موسسه همشهری به وجود آمده است. منظور از بنگاه یک مجموعه بهم پیوسته است که ساختار درآمد و هزینه آن مبتنی بر فعالیت های متنوع رسانه ای است.”

وی در ادامه با برشمردن تحولات پرشتاب و بنیادین در حوزه رسانه، محتوا، مخاطبین و…. افزود: ” تغییرات در این حوزه‌ها و همزمانی با تحولات جهانی، تجربه‌های موفق و ناموفقی را در حیطه رسانه به همراه داشته است. در این حین ما شاهد از بین رفتن برخی از روزنامه‌های باسابقه نیز بوده‌ایم. این تحولات سبب شد تا روزنامه همشهری، سازگاری با مسائل و حوزه‌های جدید را مورد توجه خود قرار دهد.

دکتر ریاضی در راستای راه‌اندازی مرکز نوآوری رسانه همشهری گفت: ” راه اندازی مرکز نوآوری همشهری توسط یک مجموعه اداری سنتی قابل اجرا نیست. در همین راستا، حضور گروه‌هایی با ماهیت دیجیتال ضروری است. این گروه‌ها با حوزه های درآمدی این عرصه به طور ملموس و عینی آشنا هستند و ایده ها و چگونگی پیاده سازی ایده ها را میشناسند. “
وی در ادامه به حوزه‌های مختلف رسانه‌ای پرداخت. از جمله آن می‌توان به تولید و فروش محتوا، تبلیغات و توزیع اشاره کرد. سپس اظهار کرد: ” انطباق بین این محتوا و پردازش جدید با مخاطبین جدید، کاری است که انتظار داریم در این حوزه توسط استارت آپ ها و ایده‌های آن‌ها بیان شود.”
ایشان سپس به یک بازی برد _ برد اشاره کرد و افزود: ” از جمله ظرفیت‌های حوزه رسانه، بخش توزیع است. همشهری یک رسانه کلاسیک به نام روزنامه دارد که هر روز چاپ و توزیع می شود. براساس ارزیابی‌های انجام شده، ظرفیت‌های جدیدی در این بخش وجود دارد که فقط می تواند در بسترهای دیجیتال فعال شود.”

مهندس غلامرضایی معاون دیجیتال موسسه همشهری با اشاره به اینکه مرکز نوآوری رسانه همشهری زیست بوم نوآوری رسانه‌کشور است سخنان خود را با پاسخگویی به سه پرسش که بیانگر چشم‌انداز این مرکز بود انجام داد.

غلامرضایی در پاسخ به پرسش اول “هدف نهایی از شکل گیری مرکز نوآوری رسانه همشهری چیست؟” گفت: «تداوم و پایداری در سودآوری در کسب وکار از طریق همکاری راهبردی با هسته‌ها و شرکت‌های نوآور و همچنین افراد خلاق است. به جرات می‌توان گفت که صنعت رسانه بیشترین تاثیر را از تحولات حوزه فناوری اطلاعات به خود اختصاص می‌دهد و این تاثیر محدود به پدیده اینترنت هم نبود. رادیو، تلوزیون‌های کابلی و ماهواره‌ای، دستگاه‌های وی اچ اس، سی دی‌ها و … همگی پدیده‌هایی است که درهم تنیدگی صنعت رسانه با فناوری اطلاعات را نشان می‌دهد. این درهم تنیدگی تنها به محتوا و شیوه‌های پدید آوردن و مصرف آن برنمی‌گردد، بلکه به شدت تحت تاثیر جوهره فعالیت‌های رسانه‌ای است که همان تداوم و ایجاد ارتباط و کانال‌های اتباطی است. این امر باعث شد تا زنده ماندن کسب و کارها در حوزه‌ی رسانه، نیازمند نهادینه شدن نوآوری باشد. امیداوریم با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این حلقه و بخش بسیار مهم برای موسسه همشهری در مرکز نواوری رسانه ایجاد شده و تحقق یابد».

غلامرضایی در پاسخ به پرسش دوم خود که ” قرار است مرکز نوآوری رسانه همشهری چگونه جایی باشد؟ ” ادامه داد: «یک پاسخ کوتاه وجود دارد. یک کافه نادری مدرن رسانه‌ای، یک محل پر جنب ‌و جوش مملو از حضور نخبگان که با اشتراک گذاری ایده، کارها و تجربیاتشان در کنار هم، بستر رشد، توسعه و ترویج نوآوری‌های در حوزه‌ی رسانه‌ را در حضور موسسه همشهری ایجاد می‌کند. دیگران نیز منابع مورد نیاز مالی و مادی و معنوی را برای بالندگی کسب وکارها فراهم می‌کنند. جایی که شما به راحتی می‌توانید به افراد خلاق دست پیدا کنید و امیدوارم موقعیت مکانی و برنامه‌های مشخص شده برای استقرار هسته‌ها و شرکت‌ها و همچنین برگزاری رویدادهای رسانه‌ای و با حضور شما عزیزان ما را در رسیدن به این مهم یاری کند».

غلامرضایی همچنین در پاسخ به پرسش نهایی خود که ” حوزه‌های رسانه‌ای مورد نظر موسسه همشهری چه هستند و چگونه می‌توان به این حوزه‌ها وارد شد؟ ” بیان داشت: «هرچند از منظر نوآوری هیچ گونه تفاوت و محدودیتی را برای انتخاب حوزه‌های فعالیت هسته‌ها و تیم‌ها قائل نمی‌شویم اما از منظر اجرایی، کسب و کار و هدایت منابع موسسه همشهری، از جمله دو هزار میلیارد ریال منابع مصوب جهت سرمایه‌گذاری در بسترهای رسانه‌ای، تبلیغات، چاپ و ارتباطات، به بخشی از حوزه‌ها بیشتر توجه خواهیم کرد. از منظر فناورانه، فناوری‌های شناختی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، پردازش گفتار، تصویر ، فناوری‌های واقعیت افروده و واقعیت مجازی و همچنین فناوری‌های مربوط به حوزه چاپ و پردازش و توزیع داده‌ها و بزرگ داده‌ها مدنظر موسسه خواهد بود. از نظر حوزه‌ی کسب وکار نیز حوزه‌ی تبلیغات و بازاریابی بخصوص دیجیتال مارکتینگ، حوزه‌ی خبر، پخش آنلاین، موسیقی، پادکست‌ها، پیامرسان‌ها، محتوای چند رسانه‌ای و توزیع فیزیکی اولویت‌هایی هستند که جذابیت‌های بیشتری را از لحاظ سرمایه‌گذاری موسسه بر روی آن‌ها شامل می‌شوند».

غلامرضایی همچنین در پایان صحبت های خود از افتتاحیه مرکز نوآوری رسانه‌ی همشهری در ماه آتی خبر داد.

در بخش دیگر این وبینار میثم یوسفی، معاون مرکز رشد پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، به بیان و توضیح شرایط پذیرش شرکت‌ها در این مرکز نوآوری پرداخت.

وی ضمن توضیح کامل خدمات پایه و ویژه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به شرکت‌ها، شرایط اولیه شرکت‌های متقاضی برای فعالیت در مرکز نوآوری همشهری را بیان کرد و مراحل پذیرش را شرح داد. ایشان در انتهای سخنرانی خود، سایت پارک علم و فناوری دانشگاه تهران را آغاز مسیر ثبت نام در فراخوان عضویت در مرکز نوآوری همشهری دانست.

در بخش آخر این وبینار، فاطمه صداقت فرد معاون مرکز نوآوری و کارآفرینی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، در بخشی از صحبت‌های خود به تفصیل به برنامه‌های حمایتی این مرکز در راستای حمایت از ایده‌ها و هسته‌های متشکل از اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه تهران، صاحبان ایده و علاقه مندان به ایجاد کسب وکار (برنامه‌های بذر، جوانه، رویش، شکوفایی و جهش) پرداخت.

صداقت فرد افزود: ” متقاضیان دارای ایده‌‌های رسانه‌ای و همچنین هسته‌ها‌ی این حوزه، می‌توانند بعد از پذیرش، از مزایای در نظر گرفته شده برای این برنامه در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و مرکز نوآوری همشهری بهره‌مند شوند.”

مرکز نوآوری رسانه همشهری با همکاری پارک علم وفناوری دانشگاه تهران، موسسه همشهری و حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری راه‌اندازی شد.


مشخصات خبر

 
تاریخ ایجاد: 12 آبان 1399

امتیاز

امتیاز شما
تعداد امتیازها: 0