‫ mohamadianhawar_ir بلاگ

علی اصغر سعدآبادی، عضو هیئت علمی و رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص جذب سرمایه گذار توسط شرکت‌های دانش بنیان اظهار کرد: هریک از شرکت‌های دانش بنیان برای ادامه کار خود احتیاج به سرمایه دارند، بنابراین جذب سرمایه گذار برای شرکت‌های دانش بنیان بسیار حائز اهمیت است.

او افزود: جذب سرمایه گذار کار آسانی نیست زیرا ممکن است تنها برخی از سرمایه گذاران تمایل به سرمایه گذاری و شنیدن ایده‌های جدید را داشته باشند؛ در چنین شرایطی قبل از ورود به جلسه با سرمایه گذار برای جذب آن‌ها لازم است به چند نکته توجه داشته باشید.

سعدآبادی گفت: زمانی که شما با یک سرمایه گذار قرار ملاقات می‌گذارید یک اطلاعات کامل و جامعی را در خصوص محصول، تیم کاری، چگونگی رسیدن به این مرحله از تجارت و پیشینه کاریتان ارائه دهید تا از این طریق سرمایه گذاران به یک آشنایی نسبت به شما و کاری که می خواهید انجام دهید، برسند.

رئیس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در خصوص تقسیم سهام بیان کرد: هر کار آفرین ایده‌های خاص خود را در مورد سهام به سرمایه گذاران پیشنهاد می‌دهد اما قبل از این کار لازم است با افراد خبره مشورت کنید و بسته به میزان پولی که هر یک از سرمایه گذاران پرداخت می‌کنند برای آن‌ها سهام در نظر بگیرید.

او افزود: برای این که شما بتوانید سرمایه گذار را متقاعد کنید که می‌تواند روی شرکت و محصول شما سرمایه گذاری کند، لازم است قبل از جلسه، برنامه ریزی در خصوص کاری که قرار است با سرمایه او به دست آورید، انجام دهید؛ برای مثال اگر می‌خواهید افراد بیشتری استخدام کنید یا ملزومات مورد نیازتان را تهیه کنید، آن را برای سرمایه گذار توضیح دهید. هرچند ممکن است سرمایه گذاران با شرایط یا ایده‌هایی که شما ارائه می‌کنید موافق نباشند اما آن‌ها یک بنیانگذار متعهد را می‌بینند که می‌داند قدم‌های بعدی خود به کجا می‌رود.

سعدآبادی بیان کرد: سرمایه گذاران قرار است سوالات زیادی بپرسند، نکته کلیدی در اینجا این است که با آن‌ها صادق باشید. به عنوان یک شرکت جوان، چیز‌های زیادی برای یادگیری وجود دارد و ایرادی ندارد اگر جواب سوالی را ندانید. به هیچ وقت به آن‌ها دروغ نگویید و بیش از حد قول ندهید.

از آنجایی که این روزها همه دستگاه مکلف شدند با دو سوم نیروهای انسانی خود روز کاری خود را آغاز کنند محققان راهکارهایی را برای جلوگیری از حواس پرتی در زمان دور کاری پیشنهاد کردند.

دکتر علی اصغر سعدآبادی عضو هیات علمی و رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پاندمی کرونا در ایران و جهان، افزود: اکثر ما در حال حاضر در خانه و به صورت دورکاری مسئولیت‌های خود را انجام می‌دهیم ولی با حواس پرتی در خانه درگیر هستیم.

وی ادامه داد: به منظور ساماندهی امور برای انجام وظایف محوله در زمان دورکاری ترفندهایی برای حفظ تمرکز پیشنهاد می‌شود تا از این طریق مسئولیت خود را به خوبی انجام دهیم.

سعدآبادی ادامه داد: پیشنهادات ما برای دور کاری به این شرح است:

 یک قسمت از خانه را به عنوان دفتر کار برای خود در نظر بگیرید

متخصصان می‌گویند سعی کنید از روی تختخواب خود کار نکنید و در عوض یک دفتر کار خانگی ترجیحاً یک اتاق مستقل برای خود تعیین کنید تا خود را از عوامل حواس پرتی بیرونی جدا کنید. فقط هنگام کار، از فضای دفتر کار در منزل استفاده کنید تا به شما احساس حضور در دفتر را بدهد.

در صورت امکان دفتر را با تجهیزات مشابهی که در یک دفتر واقعی دارید تجهیز کنید.

از تقویم یا لیست کارها استفاده کنید

از لیست کارها یا تقویم روزانه استفاده کنید تا بخاطر بسپارید که چه کارهایی باید انجام دهد و روی این کارها متمرکز باشید. برخی نیز از این لیست‌ها به عنوان محل تخلیه مغز استفاده می‌کنند بنابراین می‌توانید هرگونه افکار موجب حواس پرتی یا کارهای شخصی را بنویسند. این امر به شما اجازه می‌دهد تا روی کار خود تمرکز کنید.

دانستن اینکه برای کارهای شخصی وقت گذاشته‌اید، نگرانی شما در مورد انجام آنها در ساعات کاری کمتر خواهد کرد.

 در ساعت کاری لباس کار بپوشید

برنامه‌ای مشابه آنچه در دفتر کار خود دنبال می‌کنید، داشته باشید، از جمله بلند شدن از رختخواب و پوشیدن لباس غیر از لباس خواب. این کار را با تعیین ساعت مشخص هر کاری، از جمله استراحت و ناهار انجام دهید.

اوقاتی را برای استراحت خود در نظر بگیرید

در حالی که برخی از افراد می‌توانند ساعت‌ها روی یک پروژه تمرکز کنند، بیشتر افراد به راحتی حواسشان پرت می‌شود. بنابراین لازم است برنامه‌ای متناسب با خود داشته باشید، اما یادتان باشد که کمی وقت برای استراحت میان فعالیت‌ها در نظر بگیرید.

 انجام کارهای مشابه در یک زمان

برای به حداکثر رساندن بهره وری، کارهای مشابه را در یک زمان انجام دهید مانند ارسال ایمیل و یا تماس با چند نفر تماس. همه آنها را همزمان انجام دهید. با انجام کارهای کوچکتر می‌توانید، هنگام تلاش برای انجام پروژه‌های بزرگتر از حواس پرتی ذهنی خود جلوگیری کنید.

برنامه خود را بر روی در یا دیوار اتاق خود بچسبانید

 با انجام این کار می‌توانید به بچه‌ها یا افراد خانواده کمک کنید تا بدانند چه وقت آزاد هستید و چه وقت مشغول هستید و نباید حواس شما را پرت کنند.

 عوامل حواس پرتی خود را بشناسید

عمده حواس پرتی‌های خود را مشخص کنید و قبل از اینکه به سراغ کار بروید، آنها را حل کنید در این صورت بر کار خود تمرکز خواهید کرد.

برای استفاده از تلفن همراه تان برنامه ریزی کنید 

همه می‌دانیم که چک کردن رسانه‌های اجتماعی باعث حواس پرتی می شود. برخی توصیه می‌کنند تلفن خود را در ساعات کار خاموش کنید یا تلفن را روی لرزش بگذارید و آن را رو به پایین بچرخانید تا اعلان‌ها حواس شما را پرت نکند. راهی را پیدا کنید که برای شما مفید باشد و در عین حال دیگران در صورت لزوم بتوانند با شما تماس بگیرند، به فرض مثال می‌توانید برنامه‌های اجتماعی را از قسمت تنظیمات در ساعات کاری غیرفعال کنید.

رییس مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: به هر حال کرونا مدتی مهمان زمین خواهد بود و بهتر است شرایط کاری خودمان را با آن وفق دهیم.

به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه علمی فرهنگی هنری خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای دکتر علی اصغر سعدآبادی با اشاره به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان مستقر در مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه شهید بهشتی در حوزه کرونا، افزود: در هفته کارآفرینی ما برگزاری رویداد‌های فناورانه را در حال اجرا داریم و طی آن از کارآفرینان درخواست شد تا برای توسعه سلامت کشور در شرایط کرونا ایده‌های خود را در این زمینه ارائه دهند تا با حمایت و توسعه این ایده‌ها مشکلات بهداشت و درمان کشور مرتفع شود.

وی گفت: علاوه بر آن برخی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در تولید ماسک، محلول‌های ضد عفونی کننده و ساخت ونتیلاتور فعال بودند و توانستند باری از دوش نظام بهداشت و درمان کشور بردارند.

آقای سعدآبادی اضافه کرد: همچنین برخی از شرکت‌ها نیز در حوزه واکسن کرونا در مراکز تحقیقاتی مشارکت دارند.

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی اضافه کرد: علاوه بر اینها، ما از آغاز هفته جهانی کارآفرینی در تلاش هستیم تا اقداماتی برای توسعه کسب و کار‌های فناورانه در شرایط شیوع کرونا اجرایی کنیم؛ از این رو مجموعه‌ای از لایو وبینار‌ها با محوریت "کسب و کار‌ها در شرایط کرونا" را برنامه ریزی کردیم.

آقای سعدآبادی خاطر نشان کرد: این نشست‌های تصویری (وبینارها) آغاز شده است و به مدت ۶ ماه ادامه خواهد داشت.

وی با تأکید بر اینکه نحوه توسعه کسب و کار‌ها در شرایط کرونا یکی از نیاز‌های کشور است، گفت: مردم همواره دچار مشکلات اقتصادی هستند، ولی با شیوع کرونا این مشکلات شدیدتر شده است و ما در این نشست‌های تصویری این افراد را با نحوه توسعه کسب و کارهایشان در چنین شرایطی آشنا خواهیم کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی «چه نوع کسب و کار‌هایی در شرایط کرونا قابل توسعه هستند»، «نحوه پایدار ماندن کسب و کار‌ها در شیوع کرونا» و همچنین «نحوه جذب سرمایه در این شرایط» را از محور‌های مطرح در این نشست‌های تصویری (وبینارها) نام برد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

علی اصغر سعدآبادی، مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره موفقیت در مسیرکارآفرینی اظهار کرد: در اکثر مواقع جوانان نسبت به مراحل و چگونگی ورود به عرصه کار آفرینی اطلاعات لازم و دقیقی ندارند و همین امر سبب می‌شود  یا برای شروع یک کار اقدام نکنند و یا در ادامه مسیر با شکست مواجه شوند.

او افزود:برای شروع کار در مرحله اول داشتن یک ایده بسیار حائز اهمیت است افرادی که تمایل به شروع یک کسب و کار دارند باید توجه داشته باشند ایده‌ای که ارائه می‌دهند خلاقانه بوده و قابلیت تجاری سازی داشته باشد. زیرا درغیر اینصورت نمی‌توانند از این طریق به کسب درآمد بپردازند.

استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، بیان کرد: البته گاهی اوقات بدون داشتن ایده هم می‌توان در مسیر کار آفرینی قرار گرفت بسیاری از افراد ایده‌ای برای شروع یک کار ندارند، اما از مهارت‌ها و توانمندی‌های خاصی برخوردار هستند به همین علت پارک‌های علم و فناوری سایتی را طراحی کرده است که افراد با ثبت نام و ارئه یک رزومه از توانایی‌ها و قابلیت های شان در آن می‌توانند هم تیمی‌های خود را پیدا کنند و در کنار ایده پردازان اقدام به شروع یک کسب و کار کنند.

سعدآبادی گفت: نکته حائز اهمیت این است که تنها داشتن یک ایده کافی نیست بلکه برای موفق شدن در زمینه کار آفرینی یک تیم متخصص لازم است تا آن ایده عملی شود.

او تصریح کرد: بسیاری از افراد بر این باورند که داشتنن یک سرمایه بسیار زیاد شرط اولیه و لازم برای شروع کار خواهد بود در حالی که این عامل آخرین شرط برای موفقیت و شروع کار است. افراد دارای ایده برای عملیاتی شدن طرح های شان به خصوص طرح‌هایی که در راستای رفع یکی از نیاز‌های اساسی کشور است باید از طرف برخی سازمان ها، ارگان‌ها مانند پارک‌های علم و فناوری و شتاب دهنده‌ها مورد حمایت مالی قرار می‌گیرند.

سعدآبادی افزود: در برخی موارد اگر ایده شما برای یک سازمان یا ارگانی کارآمد باشد فرد دارای ایده به طور کامل تا نهایی شدن کار مورد حمایت سازمان و ارگان مربوطه قرار می گیرد.

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: دغدغه بسیاری از افرادبرای شروع یک کار  مکان اسقرارشان خواهد بود و بر این باور هستند که اگریک مکان مستقلی را برای شروع کارشان نداشته باشند موفق نخواهند شد در صورتی که برای شروع کار به هیچ وجه تهیه یک جای بزرگ عقلانی و لازم نخواهد بود و حتی می‌توان از اتاق و حیاط خانه نیز استفاده کنند. اما برخی از مشاغل به محیط‌های بزرگ و تخصصی تری احتیاج دارند که با مراجعه به پارک‌های علم فناوری این نیازشان برطرف خواهدشد.

سعدآبادی گفت: تمام این مراحل برای شروع یک کار بسیار حائز اهمیت است، اما بازاریابی و ارتباط گیری موثر از جمله توانمندی‌هایی است که برای رسیدن به موفقیت در این مسیر لازم و ضروری است. زیرا افراد از طریق ارتباط گیری با سازمان‌های خصوصی و دولتی می‌توانند محصولات تولید شده شان را به فروش برسانند در حالی که اکثر افراد در این زمینه دچار ضعف هستند.

او اضافه کرد: متاسفانه جوانان ما دچار تنبلی سازمان یافته شده اند و بیشتر به دنبال شغل‌های اداری و پشت میز نشینی هستند در صورتی که برای خروج کشور از چرخه بیکاری احتیاج به گسترش فرهنگ کار آفرینی داریم  که برای این کار باید از همان کودکی ذهن فرزندان مان را از سمت دکتر و مهندس شدن به سمت کارآفرین شدن سوق دهیم و لازم است تا این شیوه در نظام آموزشی ما نیز رواج یابد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه در رویدادهای فناورانه اکثر ایده‌ها سطحی است و چنین ایده‌هایی منجر به رفع مشکلات کشور نخواهد شد، گفت: توسعه خلاقیت در جوانان برای ایده‌پردازی مربوط به آموزش‌های دوره کودکی می‌شود و این در حالی است که تعلیم و تربیت در کشور منجر به رشد خلاقیت در کودکان نمی‌شود.

علی اصغر سعدآبادی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به نامگذاری جهانی هفته‌ای به نام "کارآفرینی"، افزود: در همه کشورهای دنیا، کارآفرینی یک امر مقدس به شمار می‌رود چون در ارزش‌های ما ایجاد کسب و کار موجب رونق زندگی روزمره مردم خواهد شد؛ از این رو یک هفته به نام «هفته جهانی کارآفرینی» نامگذاری شده است.

وی ادامه داد: از این رو در این هفته کلیه ارگان‌ها و سازمان‌هایی که در این زمینه فعال هستند، مجموعه برنامه‌هایی را برگزار می‌کنند که از آن جمله می‌توان به معرفی کارآفرینان موفق اشاره کرد که با هدف تشویق کارآفرینان و ایجاد اعتماد به نفس در مردم انجام می‌شود.

سعدآبادی معرفی مهارت‌های اصلی برای ایجاد کارآفرینی را از دیگر برنامه‌هایی نام برد که در این هفته جهانی برگزار می‌شود و یادآور شد: بر این اساس با برگزاری دوره‌های آموزشی کوتاه مدت در خصوص بازاریابی، مهارت افزایی، نحوه کار تیمی اثربخش و مهارت جذب سرمایه، ایده‌پردازی و نوآوری برگزار می‌شود و در کنار آن رویدادهای ویژه کارآفرینی ارائه می‌شود.

مدیر مرکز فناوری و نوآوری پارک علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، رویداد "ریورس پیچ" با هدف ارائه نیازهای فناورانه را از نمونه‌های این رویدادها نام برد که در کشور برگزار می‌شود و اظهار کرد: در گذشته کارآفرینان ایده‌پردازی می‎‌کردند و گاهی این ایده‌ها در راستای حل مسائل موجود در کشور نبود؛ از این رو ایده‌های ارائه شده از آنجایی که متناسب با نیاز کشور نبود، توسعه نمی‎یافت.

وی اضافه کرد: لذا با برگزاری چنین رویدادهایی به سراغ سازمان‌ها و صنایع رفته می‌شود و مشکلات آنها احصا می‌شود و با دسته‌بندی این نیازها به کارآفرینان معرفی خواهد شد و از این طریق کارآفرینان در راستای نیازهای موجود به ارائه ایده‌ می‌پردازند.

رابطه سواد و فناوری و توسعه کارآفرینی

سعدآبادی با تاکید بر اینکه کارآفرینی بیش از آنکه یک دانش باشد، سبک زندگی است، خاطر نشان کرد: زمانی که موضوعی، سبک زندگی قلمداد می‎شود بخشی از آن دانش و مهارت و بخش دیگر مهارت افزایی به مسایل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی و سیاسی مربوط خواهد شد.

استادیار پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی، با اشاره به اصطلاح "صف شکنان" در حوزه کارآفرینان، اظهار کرد: این اصطلاح برای افرادی به کار برده می‌شود که اقدامات خارق‌العاده و شگفت‌انگیز را اجرایی کنند، ضمن آنکه کارآفرینان از ویژگی‌های دیگری مانند ریسک‌پذیری، پشتکار بالا و غیره نیز برخوردارند.

وی اضافه کرد: در کنار این ویژگی‌ها در صورتی که دانش نباشد، بسیار دشوار به ثمر می‌رسد؛ از این رو افرادی که می‌خواهند کارآفرین شوند، باید این ویژگی‌های مورد نیاز را در خود تقویت کنند و هم اقدام به  کسب مهارت‌های کارآفرینی کنند.

سعد آبادی "بازاریابی"، "ارتباطات موثر" و "جذب سرمایه" را از دانش‌های مورد نیاز برای توسعه کارآفرینی دانست.

بالانبودن سطح بالا ایده پردازی در ایران

مدیر مرکز نوآوری دانشگاه شهید بهشتی با ابراز تاسف از اینکه در رویدادهای فناورانه که در ایران برگزار می‌شود، ایده‌های سطحی ارائه شده است، افزود: چنین ایده‌هایی مشکلی از کشور مرتفع نمی‌کند، ضمن آنکه هم افراد ایده‌پرداز ناامید می‌شوند و هم جامعه به دلیل عدم رفع مشکلات ناامید خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای رفع این چالش ما نیاز داریم که از قبل یکسری زمینه‌ها را فراهم کنیم، بعد کارآفرینان را دعوت به حضور در این رویدادها کنیم.

سعدآبادی، توسعه خلاقیت در جوانان برای ایده‌پردازی را مربوط به آموزش‌های دوره کودکی دانست و ادامه داد: سبک تعلیم و تربیت ما به گونه‌ای است که خلاقیت را در کودکان از دوران مدرسه می‌کشد؛ چرا که از دوران دبستان یکسری موضوعات به آنها ارائه می‌دهیم، بدون آنکه نوآوری در آنها تقویت شود و این در حالی است که سیستم آموزشی باید به گونه‌ای باشد که دانش‌آموزان را تشویق به ارائه نظر کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، رفع این چالش را نیازمند راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت دانست و خاطر نشان کرد: در راهکارهای بلند مدت نیاز داریم تا سیستم تعلیم و تربیت کشور متحول شود، ضمن آنکه خانواده‌ها نیاز کودکان را به ارائه خلاقیت، تشویق کرده و اجازه دهند کودکان در جمع آنها سخنرانی کنند.

وی با بیان اینکه سخنرانی کودکان در جمع خانوادگی بسیار رایج است، افزود: در بسیاری از کشورها راهکارهایی را برای تربیت کودکان دارند که هم خلاقیت را در آنها پرورش می‌دهند و هم به آنها مفهوم وام گرفتن، کسب و کار و کارآفرینی را آموزش می‌دهند، ولی ما از این نوع اقدامات در کشور نداریم.

چکار کنیم که خلاق شویم

سعدآبادی با اشاره به راهکارهای کوتاه مدت برای توسعه خلاقیت در کودکان، اظهار کرد: در این زمینه یکسری راهکارها وجود دارد که می‌توانیم برای توسعه خلاقیت اجرایی کنیم، به عنوان مثال اگر فرد راست دست است، کارهایی را که تا امروز با دست راست انجام می‌داده، با دست چپ انجام دهد.

وی با بیان اینکه چنین اقداماتی موجب فعال و تقویت شدن بخش‌ خلاقیت مغز می‌شود، خاطر نشان کرد: علاوه بر آن نیاز است تا در خصوص نحوه فعال شدن استارتاپ‌ها در سایر کشورها مطالعات بیشتری داشته باشیم. این امر موجب خواهد شد که دوباره ما به دنبال ساختن چرخ نرویم و ایده‌پردازی‌هایی کنیم که قبلا وجود داشته است.

سعدآبادی با بیان اینکه برخی از کپی‌کاری‌ها از ایده‌های خارجی که به کشور وارد شد، موفق بوده است، نمونه آن  ایده‌هایی را که در داخل کشور اجرایی شدند در حوزه‌های حمل‌ونقل و خرید اینترنتی دانست.

وی با بیان اینکه وقتی از کودکان پرسیده می‌شود که در آینده چکاره خواهند شد قطعا پاسخ می‌دهند که دکتر شوند، گفت: در صورتی که امروز ما بیش از هر زمان دیگری به کارآفرینان نیاز داریم.

سعدآبادی با اشاره به جایگاه بالای کارآفرینان خلاق در دنیا، اظهار کرد: از این رو ما نیاز داریم که در رسانه‌ها درباره تعاریف کارآفرینی به مردم آموزش دهیم. این دسته از افراد زندگی مهیج و جذابی دارند و اگر در این زمینه اطلاع‌رسانی شود، به تدریج جامعه به سمت کارآفرینی حرکت خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، هفته جهانی کارآفرینی (GEW) بزرگترین رویداد هماهنگ برای ترویج و ترفیع کارآفرینی در جهان است که هر سال در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۴ نوامبر برابر با ۲۸ آبان تا ۴ آذر برگزار می‌شود.

در این رویداد هماهنگ، با تشویق افراد تلاش می‌شود تا نسل جدیدی از کارآفرینان به راه‌اندازی کسب و کار فکر و کسب و کار شخصی خود را آغاز کنند. عقیده بسیاری بر این است که این کمپین عظیم جهانی می‌تواند باعث ترفیع جایگاه کارآفرینی در اذهان و افکار شده و مشوقی برای راه‌اندازی کسب و کار توسط عموم جامعه شود.

این رویداد مراسمی برای ارج نهادن به نوآوران و خالقان اشتغال است؛ کسانی که ایده‌های خود را حیات بخشیدند و کسب و کاری را پایه‌گذاری کرده و باعث رشد اقتصادی در کشور خود و توسعه رفاه انسانی شدند.