‫ hmstp بلاگ

خانم دکتر عیدی قلعه قاضی موسس شرکت دانش بنیان صنعتی فناوران زیست سبز دریا و مدیر بخش تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان فناوران زیست سبز دریا


 قصه  زیست سبز دریا از کجا شروع شد؟
 در سال 82 بود زمانی که بنده دانشجوی مقطع کارشناسی بودم طرحی به عنوان بررسی و شناسایی جلبکهای جزیره قشم برای جشنواره جوان خوارزمی ارسال کردیم و برگزیده جشنواره در سال 82 شد. این باعث شد که خیلی هدفمندتر با انگیزه قوی تر تحقیق و پژوهش روی جلبک های خلیج فارس را شروع کنیم.
 علت این بود که همیشه اگر به دریا و خلیج فارس نگاه کنید اولین چیزی که در کودکی به ذهنم می رسید این بود که چرا از دریا فقط به عنوان ترانزیت کالا استفاده میکنند یا فقط برداشت از دریا به ماهی ها توجه دارند مگر چیز دیگری در خلیج فارس وجود ندارد
 اما در کنار خط ساحلی جلبک های دریایی می دیدم ، صدف ها را می دیدم ولی چیزی که خروجی نهایی را میگرفتم که وارد خانواده میشود ماهی و میگو بود.
 این باعث شد به ترکیبات دیگری که در خلیج فارس وجود دارد و کاربردهای گسترده ای در صنایع مختلف میتواند داشته باشدو به نوعی میتواند  باعث اشتغال شود فکر کنیم.
 ما اومدیم کار بررسی و شناسایی جلبک های خلیج فارس را انجام دادیم و بعد از این مرحله روی پرورش گیاهان دریایی با روش های کشاورزی دریایی را بررسی کنیم.
 این مطالعات از سال 82 تا 93 به طول انجامید، مجموعه ای از جلبک های که قابلیت تجارت سازی داشتند جداسازی کردیم و روی پرورش آنها  به عنوان کشاورزی دریایی شروع کردیم.

از چه سالی وارد پارک علم و فناوری هرمزگان شدید؟

 در سال 93با ایده محوری  آگار بومی خلیج فارس وارد پارک علم و فن آوری شدیم و به عنوان یک شرکت دانش بنیان نوپا شروع به کار کردیم

چه هدفی دارید؟
 هدف این بود که ما بیاییم آگار بومی خلیج فارس که در واقع یک محصول هایتک در زمینه علوم آزمایشگاهی را  تولید کنیم، ولی در شروع کار به دلیل رقبای خیلی قوی که در بازار داشتیم که تولیدکننده این مواد در دنیا هستند، ما توان رقابتی بااین شرکت ها نداشتیم ،خب این مورد یک تهدید و یا یک فرصت بود برای یک شرکت دانش بنیانی که تازه وارد عرصه تجاری بازار شده است.
 خب در این زمینه چه کاری انجام دادید؟
 بچه ها اومدن فکر کردن که ما چه جوری میتونیم از این شکست که تهدیدی بود برای مجموعه، تبدیل به یک فرصت کنیم، همان ترکیبات در فرایند دیگری ،محصول دیگری ثبت اختراع شد با نام نانو پودر جلبک خلیج فارس به جهت استفاده در صنایع آرایشی بهداشتی بود که تونستیم از این ثبت اختراع 5 محصول تولید کنید که وارد بازار شدند نه تنها در بازار داخلی بلکه در بازارهای بین‌المللی که در واقع در پکیج با نام سبد بهداشتی فرشته خلیج فارس وارد بازار بین المللی کشورهایی چون قطر، عمان، ارمنستان، ترکیه، افغانستان و عراق شد.
 همین محصول با عنوان نانو ماسک جلبک خلیج فارس مکمل تغذیه پوست برگزیده جشنواره شیخ بهایی در بخش فن آوران در سال و همایش بنیاد فرهنگی البرز92 شد و توانست جایزه نوبل ایرانی را که مربوط به بنیاد البرز کسب کند.
 در حال حاضر چند نفر مشغول به کار هستند؟
 شرکت ما در دو فاز تعریف شده است یک فاز فرآوری نهایی و فاز دیگر کشاورزی دریایی است،  ساز کشاورزی دریایی ما 30 نفر صیاد فعالیت می کند که در جاهای مختلف خلیج فارس مانند جزیره هرمز، جزیره قشم و... مشغول هستند.
 ده نفر هم درخت  فرآوری و تولید محصولات سبد بهداشتی فرشته خلیج فارس در بخش قلعه قاضی فعالیت می کنند.
 مسئله کرونا چه اندازه بر کسب و کار شما تاثیر داشته است؟ چون کسب و کار ما ارتباط مستقیم با بحث زیبایی و پزشکان پوست و سالن های زیبایی دارد کرونا تاثیر مستقیمی داشته است، ما در بخش تحقیق و توسعه فکری می‌کردیم که  با توجه نیاز فعلی بازار محلول ضدعفونی دست و سطوح بر پایه آلوئه ورا که در واقع جواب گوی تقاضاهای بازار فعلی باشند ارائه کردیم.
از کجا محصولات را خریداری کنیم؟
 به صورت مستقیم به وب سایت ما مراجعه کنید و خرید تون رو انجام بدید، البته محصولات ما در داروخانه ها هم موجود است.

پارسا شرفی و حسین حاجی زاده بنیانگذاران  اولین کارگزار استارتاپی هرمزگان خانه نارنجی
خانه نارنجی با هدف تولید، پرورش و خدمات‌دهی به استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا در قالب استودیو استارتاپی و برگزاری رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی (با اهداف مختلف) در چند سطح فعالیت می‌کند.
خانه نارنجی جایی که میتونید به رویاهایتان  رنگ بدین


گفتگو پارک علم و فناوری هرمزگان  با پارسا شرفی و حسین حاجی زاده

قصه خانه نارنجی از کجا شروع شد؟
  سال ۹۴ در این دو حوزه ایده شوها و رویداد های پارک علم و فناوری شروع شد، ما استارتاپی به اسم کیو آر گردی شروع کردیم
 تااینکه در رویدادهایی که پارک برگزاری می کرد به عنوان کادر اجرایی همکاری می کردیم
 تا رسیدیم به سال ۹۶ که رویدادی و شروع کردیم با عنوان دورهمی نوآورانه که زیر نظر مرکز نوآوری خود پارک بود،
 اونجا یه سری دغدغه برای بچه ها مطرح بود دغدغه‌هایی که می‌خواستند کار کنیم و کسب و کارشان را پیشرفت بدهند، ولی هیچ فضایی مناسبی برای یادگیری و آموزش نبود
 ما برای اینکه بتوانیم این مسئله خودمان حل کنیم  مجبور بودیم رجوع کنیم به منتورها و مربی هایی که در تهران بودند که به راحتی قابل دسترس نبودن.
 جرقه اونجا خورده شد که چرا نیاییم دور هم دیگه جمع بشیم و هرچی خودمون میدونیم و به اشتراک بزاریم
 این افرادی که دور هم جمع شده اند افرادی بودند که به سختی برای راه‌اندازی و راهنمایی و توسعه ی کسب و کارشان فعالیت     می کردند.

پارسا جان تجربه‌هایی که در دوره کیوارگردی داشتی باعث شد به سمت دورهمی بروید؟

  در واقع تجربه ها نبود اون دغدغه‌ها بود که به وجود آمد ، ما به شدت نیاز به مشاوره و منتور داشتیم که بتونه کمکمان کند،  اما متاسفانه در استان هرمزگان نداشتیم که بخواهد ما را راهنمایی کند که مرحله بعد و قدم بعدی چیست
این  شد که دیدیم بهترین کار این است که تعدادی از بچه ها که تجربه دارند دور هم جمع شوند و تجربه‌ ها را به هم انتقال بدهند و جلسات شکل گرفت و باعث راهنمایی و شکل‌گیری بسیاری از کسب و کارها شد
 حسین حاجی زاده جرقه ایجاد خانه نارنجی چی بوده است؟
 خانه نارنجی یک دغدغه که من خودم و تعدادی از بچه‌ها ازگردهمی ها به خانه  نارنجی رسیدیم.
 قبلا روی خانه استارتاپ فکر کردیم اما خروجی همه این تجربه ها و زحمت ها شد خانه نارنجی . بارها شده جلساتی در دانشگاه و اداره کار که مرتبط بودم با این حوزه برگزار کردیم اما متاسفانه نتونستم مشکلات ما رو برطرف کنند
 تا اینکه ما خودمون به عنوان یک کارگزار استارتاپی بتونیم حداقل تاثیر بزاریم برای این هدف رسیدیم به خانه نارنجی
 فلسفه خانه نارنجی چیست؟ چرا خانه قرمز نه؟
 نارنجی برای ما نماد خلاقیت و نو آوری و هیجان میده به خاطر همین خانه نارنجی گذاشتیم
 پارسا خانه نارنجی دقیقا چه کاری انجام میدهد؟
 خانه نارنجی در چند حیطه فعالیت میکنه یکی بخش استارتاپ استودیو  خیلی شبیه شتابدهنده است اما اصلاً شتابدهنده نیست، استارتاپ استودیو میاد کسب و کارهای خودش رو خلق میکنه یا که استارتاپ هایی که وجود دارند همکاری می‌کنیم یا به صورت خدمات در واقع هزینه دریافت می کنیم یا که شریک و یا هم بنیانگذار میشویم.
هسته‌های ما مثل مارکتینگ تولید محتوا درون خود خانه نارنج شکل گرفته و اداره می شود.
 بخش دیگر خانه های نارنجی در زمینه فرهنگ اکوسیستم فعالیت می کند، به این صورت که رویدادی بهنام استارکاپ به عنوان اولین دورهمی تخصصی استارت آپ در استان هرمزگان برگزار شد 
 بخش دیگر در بحث رسانه بود که کم کم از طریق شبکه‌های اجتماعی و سایتمون مطالبی که حس میکنیم دغدغه استان و باید نسبت به آن آگاه باشند منتشر کردیم
 بخش دیگر خانه نارنجی  خدمات دهی به کسب و کارهای عادی بود نه تنها  استارتاپی ها بلکه هر فردی که نیاز به تولید محتوا داشت همکاری میکردیم
 بخش   منتورینگ فعال کردیم با تمام منتورینگ ها در تهران و کل کشور ارتباط گرفتیم و به عنوان منتورینگ آنلاین تعریف کردیم تا بقیه بتوانند به صورت آنلاین با منتورینگ ها مشاوره بگیرند 
سخن آخر؟
از تمام ایده پرداز ها و دوستانی که در حوزه‌های مختلف متخصص هستند دعوت می کنم که در خانه نارنجی در کنار خودمان داشته باشیم و بتونیم به استارتاپ های دیگه کمک کنیم، خانه نارنجی جایی که میتونید به رویاهایتان  رنگ بدین

تهیه شده توسط : 

روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان

www.hmstp.ir

احسان رشید بنیانگذار مجموعه ی ای تحفه 
در حال حاضر ای تحفه  با ۲۶ استان همکاری میکند. کار اصلی ای تحفه این است که  واسطه ها را حذف میکند  و در نتیجه محصولات ، سریعتر و تازه تر به سفارش دهنده میرسند.
  ای تحفه قرار است در آینده سفیر سلامت ایران باشد .
این مجموعه تفاوتی که با سایر رقبا دارد اینست که  تامین کننده های سایت ، از روی نظرسنجی مردم انتخاب میشوند.

 در ادامه ، گفت و گوی اقای احسان رشید ، بنیانگذار مجموعه ی ای تحفه  با پارک علم و فناوری هرمزگان را می خوانید .

قصه‌ ی ای تحفه از کجا شروع شد؟
 من تقریبا هشت سال در صنعت نفت وگاز مشغول به خدمت بودم و آخرین جایی که کار کردم پالایشگاه بود . برای رفت و آمد به شهر زادگاهم خراسان از  اردکان رد می شدیم و ارده و حلوا ارده میگرفتیم و هر ۶ ماه یک بار به زادگاهم می رفتیم و در راه برگشت خرید میکردیم اما تاریخ انقضای محصولات محدود بود و قابلیت نگهداری طولانی نداشت.

  من علاقه زیادی به ارده و حلوا ارده دارم خیلی در فضای مجازی برندی که از اردکان تهیه میکردم را جست و جو کردم اما جایی برای خرید اینترنتی وجود نداشت.

  زمانی اولین جرقه ی ای تحفه زده شد که به این فکر کردم چرا ما یک فروشگاه آنلاین یا وبسایت نداشته باشیم که تحفه های هرشهر تازه به تازه از بهترین فروشنده همان شهر تهیه و توزیع شود

 چقدر سرمایه اولیه برای شروع کار داشتید؟
  ما عدد خاصی در نظر نداشتیم اما تا الان بدون جذب سرمایه در این دو سه سال تقریباً ۲۰۰ میلیون تومان هزینه کردیم.

 الان چند نفر مشغول به کار هستند؟
 اعضای تیم ای تحفه هفت نفر هستند و در بخش‌های مختلف گرافیک و مارکتینگ و … فعالیت میکنند. 
آینده کسب و کارتان را چطور می بینید؟
 آینده کسب و کارمان به عوامل زیادی بستگی دارد اگر با همین سرعت و شتاب حرکت کنیم در حد بین المللی شدن پیش خواهیم رفت، ما هدفمان بین‌المللی شدن هست چون در حال حاضر با بهترین‌های ایران کار می‌کنیم و در واقع بهترین فروشنده های درون شهر را انتخاب کردیم.
 ای تحفه قرار است سفیر سوغات ایران شود چون بهترین فروشنده ها و با کیفیت ترین محصولات را در حوزه سلامت و خوراک انتخاب کردیم و برای همین خیالمان راحت است ، در نظر داریم تا یکی دو سال آینده بحث صادرات هم داشته باشیم.

ای تحفه در بازار رقبایی هم دارد؟
 دقیقاً با رسالت ای تحفه نه، ما بزرگترین وبسایت حوزه سوغات در ایران هستیم که در حال حاضر در ۲۶ استان فعالیم ،اما سایت‌های محلی هستند که تک محصول فعالیت می‌کنند ، یکی  از نکاتی که ما را نسبت به بقیه متمایز میکند این است که تامین کننده های سایت ای تحفه از روی نظرسنجی مردم انتخاب میشوند.

 فرایند سفارش به چه شکلیست؟
 مشتری از طریق سایت و شبکه های  اجتماعی ثبت سفارش می کند و سفارش ثبت شده به دست فروشنده میرسد وبا تولید روز، سفارش بسته بندی و با پست ارسال میشود.
 
کرونا چه تاثیری بر کسب و کارتان داشته؟
 فرهنگ خرید اینترنتی در  دوره کرونا  پیشرفت کرده افرادی که نمی توانند به شهری سفر کنند به راحتی می توانند سوغاتی همان شهر را سفارش دهند.

 دنبال جذب سرمایه هستید؟
 دو سه هفته است که طرح جذب سرمایه را شروع کردیم و حدود یک میلیارد ریال اعلام نیاز کردیم اگر افرادی علاقه مند به سرمایه گذاری در ای تحفه  بودند خوشحال میشویم.

 سخن آخر؟
 امیدوارم که مسئولین همینطور که صحبت میکنند در عمل هم با استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان همکاری کنند که ما هم بتوانیم در حوزه خودمان، سوغات و صنایع دستی ایران را در سطح بین‌الملل معرفی کنیم.

 

تهیه شده توسط : 

روابط عمومی و امور بین الملل پارک علم و فناوری هرمزگان

www.hmstp.ir